SVOBODNA DRŽA

SVOBODNA DRŽA

Sveti Peter Krizolog, škof v Raveni, je v svoji pridigi o molitvi, postu in usmiljenju pisal kot o eni disciplini. Nobena vaja sama zase ne obrodi sadov, če je ne spremljata drugi dve. Pravi, da so to stvari, preko katerih se vera trdno drži, kjer obstane češčenje in krepost vztraja. Za kar molitev trka na vrata, post uspešno prosi in usmiljenje prejme. Povezani so v eno in drug drugemu dajejo življenje. Post je duša molitve in usmiljenje je življenje posta. Nihče jih ne more ločiti, ker so neločljivi. Če ima človek samo eno od njih, nima ničesar. Kdor moli, se mora tudi postiti, in kdor se posti, mora biti tudi usmiljen.

Najpogostejši razlog za post v Stari zavezi je ponižnost ljudi in njihovo spoznanje Božje vsemogočnosti. Post predstavlja obliko molitve, zakoreninjeno v človekovi želji slediti Bogu. Za preroka Izaija je post drža srca in ima razsežnost skupnosti z namenom ugajati Bogu. V Novi zavezi se Jezus na začetku svojega javnega življenja posti štirideset dni. Evangelist Matej piše, kako ga je Duh odvedel v puščavo, kjer se je soočil s skušnjavcem . Njegov primer pokaže, da post naredi človeka duhovno močnejšega in sposobnega bojevanja duhovnih bojev.

V govoru na gori Jezus izpostavi pomembnost posta, ki se opravlja na skrivnem, ne pred očmi drugih. Postenje naj namreč ne bi bilo dejanje ponašanja ali razkazovanja, ampak dejanje, ki je namenjeno Bogu in naj bi bilo vidno le Bogu.

V zgodnjem krščanstvu je bil post osredotočen na telesno disciplino. Pomagal je kristjanom k udeležbi in sočutju s Kristusovim trpljenjem. Pripravljal jih je na združitev s Kristusom. Eden prvih krščanskih spisov Didahe opiše pravila, ki se nanašajo na post in ločuje krščanski post od posta hinavcev. Didahe zapoveduje kristjanom, naj se postijo na četrti dan, torej v sredo, in na dan priprave, to je v petek. Pravila kažejo na pomembnost posta za duhovno življenje kristjanov.

V teh dneh vstopamo v postni čas. Naj nam post ne bo breme in nadloga, ampak svobodna drža v želji po duhovni rasti in krepitvi odnosa z Bogom in ljudmi. Naj ga spremlja molitev in usmiljenje, kot pravi sv. Peter Krizolog, in prizadevanje bo obrodilo bogate sadove.

P. Miran Žvanut, jezuit